Op zonne-energie van Groningen naar Leeuwarden

Leeuwarden

Vanaf woensdag 4 t/m zaterdag 7 juli werd in de kop van Nederland hard gestreden om de snelste te zijn in een zonneboot. De wedstrijd is ooit bedacht om duurzame energie te promoten via oerhollandse industrie: scheepvaart. De techniek in combinatie met innovaties, teamwerk en vaarkunsten zorgt voor een schone bijzondere sport. De teams zijn gek van gadgets en berekenen op basis van accucapaciteit, ontvangst werkelijke zonne-energie, lengte van het parcours en weerbericht de juiste snelheid om de finish zo snel mogelijk te bereiken. De vloot met grote zonneboten werden op zaterdag aangevuld door de jeugd klasse.

Esonstad

Vanuit Groningen werd 43 km afgelegd richting Esonstad. Onderweg werden de twee sluizen vol gelegd met de hele vloot aan zonneboten. Alle 25 boten pasten precies tussen de twee sluisdeuren. Dat leverde spannende momenten op. Voor zes buitenlandse teams was deze ervaring nieuw, zij keken met grote ogen naar de speciale overtocht. De stroming in de sluis was krachtig en liet de teams flink werken. De piloten hadden moeite om hun boten aan de kade te houden en zonder schade door te varen.

Zonnige etappe

De zon scheen volop tijdens de etappe van Groningen naar Esonstad, Dit gaven de teams veel kracht om de wedstrijd vlot te finishen. Team Clafis Victron Energy solar boat team voer in 1 uur en 14 minuten naar Esonstad. AGH Solar Boat Team uit het Poolse Krakau finishten ternauwernood voor het tijdslimiet. Slechts 20 seconden was de finish nog geopend. Het team van TU Delft had aanzienlijke technische mankementen. Het wedstrijdcomité trof de schipper aan in een technische check tijdens de startprocedure.

Esonstad naar Leeuwarden

Tijdens de etappe van Esonstad naar Leeuwarden viel het doek voor het team TU Delft. Vervroegd keerden zij huiswaarts om te focussen op het volgende evenement in Monaco. De bewolking tijdens de tweede etappe speelde een belangrijke rol voor de vloot . De gemiddelde snelheid was hierdoor laag omdat de zonnepanelen niet makkelijk konden herladen. Wel 23 teams hebben de finishtijd van 18:00u niet gered. Tien teams kregen het gelukkig wel voor elkaar. Na een nacht hard werken waren de teams weer klaar om de laatste Time Trial en Sprint race in de binnenstad van Leeuwarden te varen.

Races in Leeuwarden

De warme zon brandde in de Leeuwarder grachten. Tien verschillende nationaliteiten verdeeld over een vloot van 56 boten gleden door het water om uiteindelijk de hoofdprijs in ontvangst te kunnen nemen. In het kader van de Friese Elfwegentocht waren de zonneboten uitgenodigd om in de culturele hoofdstad van Europa te strijden. ‘Back to the roots,’ aldus Chief Solar Officer Marcelien Bos- de Koning. De race is ooit bedacht en gestart in Leeuwarden. Nu 12 jaar later zijn we terug in de Friese hoofdstad en kunnen een topspeed van 53 km per uur halen. Solar Sport One verzorgde in samenwerking met Young Solar Challenge het spektakel. De NK-titel werd gewonnen door het Leeuwarder Lyceum. De bekers werden uitgereikt door burgemeester Fred Crone en gedeputeerde Michiel Schrier. In de V20-klasse ging deze naar het New Nexus Solar Racing team. In de A-klasse stond Sunflare Solarteam voor de vierde keer dit seizoen bovenaan. Team Clafis Victron Energy Solar Boat Team zegevierde evenveel keer in de Top-klasse. Toch blijft het spannend wie er zich in haar klasse wereldkampioen mag noemen na de laatste wedstrijd serie in Monaco 14-16 juli. Verschillende onderdelen passende de revue voor de kade van het Proefverlof. Op vrijdag avond werd de binnenstad en de prinsentuin opgeschud door de parade met de hele vloot.

Wubbo Ockels Award

De Wubbo Ockels Award is in het leven geroepen om bijzondere mensen uit de zonneboten te eren voor hun werk. Winnaar van 2016 Kees Zwaan (Team Sunflare) gaf in de binnen tuin van de Blokhuispoort de speciaal ontworpen bokaal over aan Joris Melkert. Joris, docent op de TU Delft is de drijvende kracht achter het technische gedeelte van de Solar Sport nationaal en internationaal. Hij is vanaf het begin voorzitter van de technische commissie en verzorgt de reglementen. Dit altijd op een accurate manier met veel liefde voor innovatie en de sport.