Anneke Douma en Lutz Jacobi nemen eerste Wâldgieltsjes in ontvangst

Leeuwarden

Aardappelgroothandel Greydanus uit Heerenveen, Wâldgieltsjeteler Tseard Wilman uit Engwierum en Streekmerk Wâldpyk uit Buitenpost hebben zonddag een luchtballon opgelaten ten oosten van Leeuwarden.

Pal boven recreatiegebied De Groene Ster zijn de eerste Wâldgieltsjes van de nieuwe oogst aan de Friese zangeres Anneke Douma en de Wergeaster politus Lutz Jacobi overhandigd. Daarna zette de ballon koers richting de te raden geheime locatie. Heel bijzonder, een luchtballon valt niet te sturen, landde de ballon in ‘It Leechlân’ tussen Wergea en Grou waar de roots van de familie Jacobi liggen.

Het publiek kon 3 weken van tevoren op Facebook voorspellen waar de ballon naar toe ging. Degene die het dichtst bij de lokatie verdiende de prijs. Uit de vele uitzendingen bleek dat Patty Groenland de prijswinnaar is, zij had Grou als landingsplaats geraden en onder die plaats valt het Leechlân.

Anneke Douma en Lutz Jacobi kwamen in stijl aan op de Grote Wielen, de startlocatie van de ballonvaart net buiten Leeuwarden. Daar had aardappelteler Tseard Wilman voor gezorgd. Als auto- en motorliefhebber verzamelt Wilman in zijn vrije tijd oude voertuigen. ,,Voor deze gelegenheid heb ik mijn oldtimer Mercedes van stal gehaald. Met open dak, wat een luxe voor die tijd was, haalde ik Anneke en Lutz op. Samen zijn we er naar toe gereden” , vertelt Tseard Wilman. Tijdens de ballonvlucht deed vlogger Ruurd-Jan Torensma vanaf de grond live verslag op Facebook. Ruurd-Jan is tevens groentespecialist bij de Jumbo in Dokkum. De ballontrip eindigde uiteindelijk tussen Wergea en Grou, aan ‘It Leecllân’, waar de grootvader en vader van Lutz boer waren. Dit was de te raden locatie van de Facebookactie. “De eerste 50 deelnemers aan onze actie laten we niet met lege handen naar huis gaan. Zij krijgen een coupon via Facebook. Deze kunnen zij inleveren bij een supermarkt waar wij de Wâldgieltsjes aan leveren. Deelnemers krijgen dan een gratis bakje Wâldgieltsjes mee naar huis”, aldus Tjalke Stoelwinder van Aardappelgroothandel Greydanus.

Wâldgieltsje winkelactie nu gestart

De overhandiging van de eerste Wâldgieltsjes en de ballonvaart zijn onderdeel van een campagne om de Wâldgieltsjes, een traditioneel streekproduct uit De Friese Wouden te promoten. De campagne duurt tot en met 1 oktober 2018. Vanaf nu is de winkelactie gestart. Een 20 tal supermarkten en speciaalzaken doen mee. Hierbij kunnen klanten ook nog een ballonvaart winnen bij aankoop van de Wâldgieltsjes. Ook voor de winkels hebben de ‘Wâldgieltsjebedrijven’ een leuke verrassing in petto. De winkel die de beste promotor is voor de nieuwe oogst van de Wâldgieltsjes mag ook op kosten van de organisatie mee in een ballonvaart. Deze vervolgactie duurt de hele maand september.