Containerschip OOCL Rauma weer in Rotterdam, kottervissers blijven voorlopig aan wal

Containerschip OOCL Rauma is in de nacht van woensdag op donderdag teruggevaren naar de haven van Rotterdam. Het was onderweg vanuit Finland, toen er in stormachtig weer zeven containers overboord sloegen.

De rederijen Noordgat en Friendship Offshore van Terschelling zijn gecontracteerd door de eigenaar van het schip om de containers - die zijn gezonken - te bergen. Zij zijn donderdagochtend uitgevaren. De rederijen mogen verder niets zeggen over hun werkzaamheden op zee en verwijzen door naar JR Shipping uit Harlingen, dat de kaken ook stijf op elkaar houdt. ,,Het onderzoek loopt en we kunnen er niet veel meer over zeggen’’, aldus een woordvoerster. ,,Daar moeten eerst resultaten uit komen.’’

JR Shipping voert het technisch management en doet het beheer van de Rauma, maar is niet eindverantwoordelijk. Dat ligt bij de huidige charter, OOCL. Die onderhoudt het contact met de bergers, maar geeft ook aan geen commentaar te willen geven.

Het bergen van de gezonken containers kan nog wel even duren, verwacht woordvoerder Edwin de Feijter van Rijkswaterstaat Zee & Delta. ,,We kennen de laatste posities van de containers, maar je kunt niet zeggen dar ze rechtstreeks naar beneden zijn gezonken. Er is dus een zoekgebied waarin je werkt.’’ Rijkswaterstaat heeft contact met de bergers en houdt in de gaten of alles volgens de regels verloopt. ,,De klus moet zo snel mogelijk worden geklaard.’’

Lees ook | Geen nieuwe MSC Zoe-taferelen op de Noordzee: ‘Dit was voor ons een normaal proces’

Kottervissers

Kottervissers hebben intussen hun zorgen geuit over het incident met containerschip OOCL Rauma. ,,Ronddobberende containers hebben een enorme impact op de veiligheid van de kottervissers en de containers zijn hinderlijk en zorgen voor schade voor vissers’’, zegt Kees van Beveren, voorzitter van Coöperatieve Visserij Organisatie (CVO). De containers bevatten papierrollen, verpakkingsmaterialen en melkpoeder.

De kotters, die zich hebben verenigd in CVO, het Nationaal Overleg Visafslagen (NOVA) en de Visfederatie, konden de afgelopen dagen vanwege het stormachtige weer niet het water op. Van Beveren noemt dat een geluk bij een ongeluk. ,,De netten van de kottervissers kunnen bijvoorbeeld blijven haken achter het vuil uit de containers en de containers zelf.’’

Ook de komende dagen blijft het grootste deel van de vloot aan de wal. Een aantal schepen was donderdag wel het water op. Er staat nu minder wind, maar komend weekend wordt een nieuwe storm verwacht.

,,Helaas moeten wij ze adviseren het gebied vanwege de veiligheid te mijden’’, vervolgt Van Beveren. ,,Daardoor lopen ze vangsten en dus inkomsten mis. En dat is zuur, ruim een jaar na de containerramp met MSC Zoe. Je mag toch aannemen dat er geleerd is van die ramp en dat de regelgeving omtrent containerschepen die met stormachtig weer in deze vaargeul varen aangescherpt wordt.’’

Route afsluiten?

Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft al weer opgeroepen tot het sluiten van de zuidelijke vaarroute bij de Waddeneilanden. Zoals inmiddels bekend mag zijn, gaat Nederland daar niet alleen over. De route wordt gedeeld met Duitsland en de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) gaat daar uiteindelijk over.

Lees ook | Tweede Kamer: gevaarlijke Waddenroute nu echt snel sluiten

,,Als je de route zou afsluiten, dan is het eerste effect een langere vaarweg voor containerschepen’’, zegt Niels van de Minkelis, woordvoerder van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), de branchevereniging van de zeescheepvaart. ,,Dat hoeft niet problematisch te zijn. Het leidt dan wel tot meer CO2-uitstoot, al is veiligheid echt het belangrijkst. Als de IMO als maritieme regelgever van de VN daartoe besluit, zullen onze leden zich daar vanzelfsprekend aan conformeren.’’

Van de Minkelis pleit voor een risico-analyse naar weer en golfhoogte, om effecten daarvan op bepaalde scheepstypen te kunnen meten. ,,Je wilt weten hoe een schip reageert. Dat kan stabiel zijn en toch schokkerig reageren op bepaalde golven. Je kunt wellicht tot een soort code geel, oranje of rood komen. Dat zou een goede aanvulling kunnen zijn op de generieke waarschuwing die de Kustwacht nu geeft.’’

Kustwacht Nederland doet bij golfhoogten vanaf 5 meter aan schepen langer dan 300 meter en breder dan 40 meter een dringende oproep de noordelijke route te nemen. Dat gebeurt ook alleen bij schepen die vanaf het westen naar het oosten varen. Van de Minkelis: ,,Nader onderzoek lijkt volgens ons zeker nuttig. Het is sowieso een stuk vaarwater dat best onstuimig kan zijn.’’