Slogan campagne Wad the F*ck 'Niet tutten, ga jutten' moet jongeren prikkelen

Model Anne-Rixt Visser, initiatiefnemers Esther Leystra en Mijke Bos, modellen Anouk de Jong en Johnny Hamdi Pacha. Jens Gross, die ook als model betrokken is bij de campagne, ontbreekt op de foto. Eigen foto

‘Niet tutten, ga jutten’ , is één van de slogans op de posters en kaarten van bewustwordingscampagne ‘Wad the F*ck’. Het geeft heel kort en duidelijk weer wat de boodschap is die de initiatiefneemsters Esther Leystra en Mijke Bos uit Dokkum met name aan jongeren willen vertellen.

,,We leven in een consumptiemaatschappij waar iedereen maar koopt en weggooit. De stranden van de Waddeneilanden liggen vol met plastic blikjes en andere rotzooi. We hopen dat jongeren bewuster gaat nadenken over hun eigen koopgedrag en de effecten die het heeft voor de natuur en het milieu”, aldus journaliste Esther Leystra.

Vorig jaar kwamen fotografe Mijke Bos (42) en Leystra (27) met elkaar in contact door hun gezamenlijk liefde voor de natuur en het milieu. ,,We zaten te brainstormen over zwerfafval in de breedste zin van het woord. Je hebt de containerramp gehad in 2019, waardoor er 800.000 kilo afval aanspoelde op en rondom de Waddeneilanden’’, legt Esther uit.

,,Je ziet veel rotzooi liggen, maar ook wordt er tegenwoordig veel kleding gekocht en weer snel weggedaan. De titel Wad the F*ck is best heftig, maar het spreekt de jongeren wel aan en het is een mooie woordspeling. ,,We vinden beiden het Waddengebied heel bijzonder en hebben ons op dit gebied gericht. Maar de boodschap is natuurlijk voor iedereen.”

Foto’s

Met een fotoreeks willen ze jongeren prikkelen om na te gaan denken over hun eigen koop- en weggooi-gedrag. ,,We zien ook dat er al veel jongeren met het onderwerp bezig zijn. Toch is het nog belangrijk om het onder de aandacht te brengen. We hangen de poster op bij jongerencampings op de Waddeneilanden en er komen posters en kaarten te liggen in winkels en lokale horeca.

Veerboten en bussen

Ook op de veerboten naar en van de eilanden zijn ze op tv-schermen te zien. Dit gaat binnenkort ook gebeuren in de Arriva-bussen en treinen van en naar de Wadden. Zo proberen we de jongeren zo goed mogelijk te bereiken. We zijn heel blij dat de campagne goed is ontvangen en wordt gesteund. Zo steunt Brouwerij Dockum ons ook, net als veel bedrijven en organisaties.”

Contrasten

De fotoreeks laat luierende jeugd zien naast jongeren die bewust bezig zijn om het afval op te ruimen. ,,Zo willen we het contrast duidelijk laten zien en de jeugd bewuster laten nadenken over afval. We hopen dat ze bewuster en minder kleding gaan kopen en liefst ook lokaal in plaats van bij grote winkelketens.’’

Chillen of jutten

En ook dat ze geen afval laten liggen. Het is maar een kleine moeite om je eigen spullen mee te nemen en zelf op te ruimen. De beelden die we bij de campagne hebben gemaakt laten dit heel duidelijk zien en zo hopen we dat jongeren gaan nadenken. Je ziet chillende jongeren naast een jutter op de foto’s. En ook de kleding is bewust ecovriendelijk. Koop minder en duurzamer is de boodschap. We begonnen deze campagne vanuit onze eigen passie en zijn blij met hulp. We kwamen zelfs in ‘Hart van Nederland’. Het belangrijkste is dat de campagne aanslaat.’’

Nieuws

menu